Vi lägger bit för bit, livet

I veckan har jag varit på begravning, för en omtyckt tant. Gammal och det finns inte många kvar i hennes årgång.

Det som mitt i sorg och saknad ändå är spännande och intressant med begravningar är ändå griftetalet. För präster och pastorer kan hag tänka mig att talet ger dem vånda.
Att man ska sammanfatta en människas liv, på bara ett par minuter. Där sitter en människas vänner och släktingar, kanske make eller maka sedan oändligt många år som vet det mesta om den som nu ska begravas.

Vad vet nu jag om griftetal? Under mitt nu 26 år långa liv har jag upplevt långt många fler begravningar än genomsnittet.

Jag minns både bra och dåliga griftetal. Endel har varit så släta att jag inte ens minns dem.

Veckans begravning var med en präst som jag aldrig träffat och som definitivt aldrig träffat vår tant.

Men han höll ett tal kort och koncist om att en människas liv går att jämföras med ett pussel. Att varje person på begravningen ägde en eller flera pusselbitar till hennes liv. Kanske hade just jag en bit med ett minne som bara hon och jag delade.

Det var för mig ett nytt sätt att se på en människas liv och prästens ord var fulla av värdighet och tröst!
Jag och tanten delar faktiskt några stunder som bara är våra. Våra egna små pusselbit i varandras liv!

Det vackraste var att han sa att inte ens ”idag” när det var begravning skulle tantens pussel läggas klart.

En människa lever ju så mycket längre än hennes liv.

Det ligger nått i det! Varje dag pratar Mr T och hans morbror om gubbar som levde för 100, 50 eller 20 år sedan. Dessa gubbar och gummors pussel läggs fortfarande!

Vems pussel vill du lägga en bit i idag? Berätta om de dina som finns eller inte lever längre för någon annan. Eller bilda nya pusselbitar ihop med någon!

Blommor till mormor

Blommor till min fina mormor som dog 1998. Saknad!

Mamma

Mamsens bukett vid samma tillfälle!

————————————————————————————————————————————————————-

Detta inlägget är bidrag till dagens skrivpuff

2 thoughts on “Vi lägger bit för bit, livet

Lämna gärna din tanke

