Vattenbubblor och genomskinlig kruka

Lovade ju lite mer från Cramers blommor. Jag var där i måndags och träffade Farmor, en härlig kvinna. En ståltant!

Tänkte att det var på tiden att jag kollade in min gamla arbetsplats och där många av mina minnen från barndomen är upplevda. På ”Cramers” har det hänt OTROLIGT mycket sedan jag jobbade där några somrar under början av 2000-talet.

Köpte murgrönan och krukan som du ser i inlägget här.

Men också något så spännande som Vattenbubblor. Små små kulor som jag la i en skål.

Sen la jag i vatten, rätt mycket vatten. Och väntade!

När jag hade väntat över natten såg skålen ut så här:

Vad ska jag nu med detta bubblor till?

Jo, plantera växter i. Man tar tillexempel en orkidé. Tar bort all jord och tvättar rötterna.

Sen är det bara att fylla på med kulor i förslagsvis en genomskinlig vas, kruka, loppisfyndad skål eller vad nu fantasin blir eggad av!

Själv valde jag en kruka som vi hade haft en lila Saint Paulia med lila silkespapper i som vi köpte till vårt bröllop. Krukan visade sig vara genomskinlig och saint paulian död.

Lite vingligt vid första försöket men jag har fastnat!

En liten påse kostade 29 kronor och hela påsen räcker nog till minst två blommor.
Det stod att man skulle lägga kulorna i vatten i en timme varannan vecka men de klarar sig i fyra veckor utan återvattning om man nu skulle glömma av sig.

Sen något annat som gör vattenbubblorna ÄNNU bättre är att de går att torka och är återanvändbara någon annan gång.
Bara sprida ut på en plåt och låt stå och torka.

Jag är nöjd med mitt första försök!

Orkide i kulor

One thought on “Vattenbubblor och genomskinlig kruka

Lämna gärna din tanke

