Sagor, grodor och andra små myror

Foto: Charlie Cramer

Jag tog med mig kameran och min utlästa lånebok till Mullsjö bibliotek, men inte för att låna fler böcker utan för att lyssna. Idag är det fredag och sagostund i Mullsjö.

Utanför de stora fönstren och automatiska dörren står ett par barnvagnar. Det är fortfarande fyrtiofem minuter kvar innan biblioteket öppnar men ändå börjar lokalen fyllas på av regnjackor och små stövlar i storlek 25.

Idag är det sagostund för barn och föräldrar i Mullsjö och när det kommer en hög med barn och föräldrar utbrister bibliotekarien Ulrika Lundkvist

– Vilken förskola kommer ni ifrån?
Ingen förskola denna gången men snart ska det in två barngrupper.

Det är just Ulrika som är initiativtagaren till att Sagostunderna har kommit igång igen efter många års uppehåll.

– Jag tyckte det passade bra nu när vi flyttade till nya lokaler i maj. Vi har också ett väldigt bra samarbete med BVC här i Mullsjö och de frågade om vi inte kunde hitta på något för yngre barn.

När jag tittar mig omkring på alla små blöta skor som måste tas av, ser jag en korg bakom disken. Den har en nallefilt över. Jag förstår att den kommer nog att användas idag. Men vad kan det vara i den? Vilket tema kommer Ulrika ta upp idag? Det har varit kattema och nalletema men idag då?

– Vi får nog flytta på soffan så alla får plats, här finns fler platser och några kanske vill sitta jämte mig? Det är mycket ordnande för Ulrika innan vi äntligen kan komma igång.

Ur korgen tar hon upp en STOR grön groda med krona på huvudet. Idag blev det två böcker om Grodan av Max Velthuijs. När den första boken, Grodan har tråkigt visas ropar en tjej.

– Mamma, den har jag hemma!

Men flickan lyssnar ändå på om hur grodan går från kompis till kompis och tycker ingenting är roligt! Ulrika läser två sidor och visar sedan den stora skaran barn, föräldrar och pedagoger. Sagostunden riktar sig till barn mellan 1-5 och de har lite svårt att sitta still. Barnen som sitter längst bak vid mig får russin att pilla med, för att hålla koncentrationen uppe.

Utanför de stora fönstren stannar förbipasserande och undrar säkert vad för spännande som händer på biblioteket. För endel är två böcker alldeles för långt att lyssna på och börjar dra ut böcker ur hyllorna eller klappa händerna med en bok. Men de flesta fänglas av Grodans äventyr, och när andra boken om Grodans pjamasparty blir tokigare och tokigare utbrister en tjej i samlingen.

– Vad är det här för party!

När båda böckerna är utlästa vill någon sjunga ”Små grodorna” och det gör vi, tre gånger. Innan gruppen skingras får alla som vill varsin ”prick till prick” teckning att måla.
Äntligen får alla myrorna i brallan vandra fritt nerför benen på barnen. Några dröjer sig kvar och lånar högar med böcker, andra har lite mer bråttom.

Och bra respons har de fått på biblioteket, mycket positivt från föräldrar. Denna fredag är den tredje gången för Sagostund och två gånger kvar är det i höst. Ulrika Lindkvist ser det som ett projekt nu på hösten och när jag frågar om det blir en fortsättning i vår.

– Troligtvis, det kan jag inte säga säkert men troligtvis!

Detta bildspel kräver JavaScript.

Kvar lämnas kuddar och minnet av en mysig stund på biblioteket.

2 thoughts on “Sagor, grodor och andra små myror

Lämna gärna din tanke

