Åh du vackra, du skönhet i barndom

Dagen idag är uppdelad i spår här på Höstmötet. Jag har sedan mars valt spåret om skönhet. Det är fascinerande att med utgångspunkt i Bibel och Gud tänka på skönhet.

Nyss var det Ylva Eggehorn som föreläste om att vara Guds medskapare. Att i konst, musik, litteratur och dikt skapa för att visa Guds skönhet. Vi har i uppgift att minnas en vacker sak från barndomen.

Det absolut första jag minns var vacker i mitt liv var en tjej vid namn PATRIZIA.

Hon bodde rakt över vägen vid farmor och farfars stuga i Piletilla på Gran Canaria.

Hon var ljust brun och kunde ALLA språk i världen.
Jag var inte ens tre och hon säkert tio. Jag träffade bara henne under tre veckor men hennes person eller det förskönande minnet av henne gjorde att dockor och barbies under hela min uppväxt fick heta Patrizia. Till många av mina vänners förtret.

Det är spännande när man helt går in i ett ämne och tänker skönhet i allt man ser nu. Bjärka säby slott är perfekt plats för skönhet. Som på toan hittade jag målningar men mer fascinerade bilder än vackra.

20121027-123054.jpg

Vem skulle nu tänka att sniglar är vackra nog att ha på toaletten?

Lämna gärna din tanke

