En trögläst Middag som blir en spännande efterrätt!

Jag sa för ett tag sen att jag hade en spännande sak på gång! Och nu har det hänt! Jag har fått recensera en bok och recensionen hamnade i HaboNytt. En tidning som delas ut till alla företag och hushåll i Habo kommun. Så det är väl i alla fall en 10 000. Boken jag recenserade var Middagen av Herman Koch. 

Väldigt speciell framsida, men passande!

Min recension;

Du tvingas äta middag med din kändis till bror. Du skulle ge allt i världen för att slippa genomlida en fem rätters middag med din uppblåsta politiker till bror? I Middagen följer vi Paul Lohman från aperitif till dricks, genom hans middag med brodern Serge och deras fruar. Mot deras vilja sitter de alla där med två oundvikliga problem. Sönerna och brottet sönerna har begått.

Boken tar plats i Holland, med bara några månader kvar till valet där Serge med största sannolikhet ska bli vald till Hollands premiärminister. Mycket i boken handlar om Pauls avsky för sin bror. Men också om små små detaljer i allt som händer under middagen.

Det är många gånger jag blir irriterad på berättarjaget Pauls sätt att berätta. Han vägrar berätta namnet på sjukhus, restauranger eller skolor. Det gör mig  misstänksam att boken i själva verket är en biografi och inte en påhittad historia. Författaren Herman Koch är skådespelare och han vet precis hur han ska reta gallfeber på sin läsare.

Boken tar upp många viktiga frågor som rasism, historia, adoption och samhällsproblem. Du som läsare får ofta stanna upp och rannsaka dig själv och dina åsikter, fördomar.

Boken blir ingen blandvändare förrän efter sida 136 men orkar du dig igenom de detaljrika sidorna är Middagen en perfekt bok för en helg under en filt i vinter. Varje liten detalj i de första 136 sidorna har sin betydelse i slutet av den 334 sidor långa romanen.

Hur långt är en förälder beredd att gå för att skydda sin sons framtid och sin egen?

—————————————————————————————————————————————————————

Det är svårt att recensera en bok under tidspress. Jag tror att man skulle läsa Middagen under en längre tid. Upplägget med Recention i Habo Nytt är att man får boken av Bok och Presenten shoppen i Habo och recensionen ska vara positiv. Jag var inte överförtjust i boken. Den var bra efteråt men under tiden klagade jag många gånger för jag blev irriterad på att den var lite långsam och på alla sidospår som författaren tog.

Jag läste på en sida att sfilmrättigheterna är sålda till Middagen, spännande tänkte jag. Tror absolut att boken kommer fungerar mycket bättre som film än som bok!

Nöjd men ändå inte helt! 

Lämna gärna din tanke

