Kanske inte som Fadren men Husfadern!

Vet inte hur många av er som hört talas om Husfadern? Han bestämde sig för att testa hur länge han kunde undvika att handla i en mataffär! Han har varit med i bland annat Plus. I stället för att handla på Coop eller Ica så handlar han på bondgårdar som han cyklar till. Han handlar på bondens marknad och han bor även mitt i Stockholms innerstad.

Jag har läst hans blogg väldigt sporadiskt någon månad. Inspirerande. Jag skulle vilja odla mer själv och handla mer där jag vet att maten är bra uppfödd. Varje vecka sitter jag i ICA kassan och ser folk köpa fläskfilé från Danmark, köttfärs från Brasilien till extremt billiga priser. Jag har nog aldrig tänkt så mycket på det förrän Mr T muttra när jag köpt billig kasseler eller liknande från Danmark.

”När det finns Svenskt!”

Sant, jag köper därför väldigt sällan något annat än svenskt kött. Men de är ändå inte helt säkert att det är uppfött på rätt ställe. Just griskött har vi köpt i höst av en bara milen härifrån och älgkött har vi också fått mycket efter höstens jakt!

Men kanske att man skulle försöka tänka mer medvetet i år. Jag läser/inspireras även Ekomorsans blogg, hon är från Borås och blev Borås miljöhjälte 2012. Så när jag köpte mjöl igår kollade jag lite mer efter ekologiskt mjöl och grejer. Litet steg i alla fall.

Men hur hittar man bra köttproducenter? Tillexempel finns Sjuhäradsmat!, en ekonomisk förening som hjälper folk att hitta till folk som producerar egen honung, kött från diverse djur.

SÅ mitt mål 2013 får väl bli att handla av minst tre av dessa producenter! 

bild-3
Massproducerat eller Närproducerat?
2 thoughts on “Kanske inte som Fadren men Husfadern!

Lämna gärna din tanke

