Två eller tre saker även författaren glömde berätta för mig!

Två eller tre saker jag glömde berätta för dig

Joyce Carol Oates
Översättning Helena Ridelberg

Bonnier Carlsen

Utgiven på svenska 2013

1,5 av 5

Ibland undrar jag om det blev lite bråttom att ge ut boken på svenska.
En spretig bok som har helt fantastiska inslag, vilket gör mig ledsen!

Den här boken handlar om den perfekta Merissa och Nadia som är med i innegänget fast ändå inte. Men boken ska handla om ett tjejgängs kamp efter att de förlorat sin vän Tink terminen innan. Boken är indelad i tre delar, där de första 129 sidorna handlar om Merissa, som har allt! Sen kommer en del som är heter Tink Tink – Ett minnesalbum och den sista delen Horan som handlar om Nadia. Mitten delen är mest förvirrande, det ska kanske vara Tinks historia men den ger mer huvudbry än svar. Bara en liite ledtråd till ett oväntat slut!

Merissa går nu sista året på en prestigefylld skola som heter Quaker Heights Day School, där betalar föräldrarna enorma summor för att deras barn ska bli de bästa och för att de ska komma in på rätt Collage. Tink incMerissa ihop med sina vänner Hannah, Chloe, Anita, Martine och Nadia är Tink AB (Tink Inc.)
De är den döde Tinks riktiga vänner, som kunde gjort vad som helst för henne.

Den här boken är krånglig men det är spännande att Joyce Carol Oates har skrivit en bok där hon verkligen delar upp historien och att de är du själv som läsare som får lägga ihop delarna efteråt. Visst har man läst många böcker där en historia får flera berättare eller att man hoppar fram och tillbaka med olika berättarröster men så är inte denna gjord. Det är två skilda berättelser om två tjejer som påverkats av en tjej när hon levde och nu får vi se hur Tinks död påverkar deras liv på två helt olika sätt!

Merissas perfekta liv faller ganska snabbt samman och nästan hela hennes berättelse handlar om hur hon skär sig, för hon tror att Tink också gjort det. Så som jag uppfattar det.

Men den historia som engagerar och suger tag i mig är Nadias.
En med high school världens mått mätt tjock tjej som också är en av Tinks förtrogna när hon levde. Tink ger Nadia hopp och självförtroende och gör att hon vågar visa sin kärlek för en lärare. Nadia bär också på en djup sorg efter sin mamma som inte får nämnas och jag önskar så att Joyce Carol Oates hade bara skrivit hennes historia.

I boken får man tre olika dotter-mamma historier och det berikar denna bok.

Min bokklubb sa att om du vara ska läsa en roman i år så välj den här! Jag kan ärligt säga att jag hade klarat året utan den. Visst det är banbrytande att man skriver så öppet och ärligt om att skära sig, jag lärde mig förstå liite bättre men blir också lite skrämd att unga tjejer och killar ska läsa detta. Hade jag läst denna när jag var som deppigast på högstadiet hade jag nog tagit intryck och kanske haft ett och annat ärr på min arm eller mage.

Det svåraste är att jag kan tycka att översättaren kunde använt lite engelska i boken för att slippa göra konstiga översättningar. Det är väl främst när Tink ska berätta varför hon inte vill bli kallad sitt riktiga namn Katarina.  Dessutom låter gruppens namn Tink AB så otroligt töntigt! Tink Inc som jag antar är ursprunget (kolla framsidan) hade väl inte skadat att ha kvar. Sen vet jag inte så mycket om översättarens ansvar och roll så det ska väl egentligen vara osagt!

Jag kommer att låna ut boken till någon frivillig för att få fler synpunkter på boken. Nu när jag ändå läst den så kommer den att stanna kvar i huvudet och vill gärna veta om det är någon av er som läst och vad ni tyckte!

Lämna gärna din tanke

