Fikafilosofi! Ett ekonomiskt inlägg

Lördagkväll och jag ska snart cykla och äta hemmagjord pizza med Mr Ts familj.

Efter en stressig dag på jobbet (JA! Den gick fort!) Sitter jag och läser/tittar ikapp på blogloving (ni kan gärna följa mig där!)

Då hittar jag ett inlägg av Elaine Eksvärd, en av mina inspirationskällor!

Vill helst kopiera allt hon skrivit men här är ett ur drag om vänskap och att få bjuda på kaffe!

Med vänner och familj som tjänar betydligt mindre än jag, så pass att en kopp kaffe faktiskt skulle svida för dem så är det alltid jag som betalar. Jag ser hur de kan få dåligt samvete men jag säger som farfar ”När du har ett jobb, en bra lön, då kan du få betala. Till dess är det jag som betalar.”. Tacksamt men också med, i mitt tycke, oförtjänt dåligt samvete låter de mig betala. Och de tillfällen jag har haft dåligt med pengar så har de betalat mig.

Vi har en skön vänskap som inte bygger på att man skriver upp tjänster och gentjänster. Vi säger istället att ”Det ordnar sig”. Så säger inte snåljåpar de säger ”du är skyldig mig en kaffe”.

Jag vill gärna bjuda så mycket jag kan, har även i tider varit för generös, som när jag var ungdomsledare och bjöd oftast på allt trots att det var ibland 10 ungdomar hemma. Jag sparade väldigt lite eller ingenting under mina år som ungdomsledare för pengarna gick åt för jag bjöd för mycket. Eller skjutsa runt de ibland för mycket!

Men annars vill jag gärna bjuda och vara generös, det är lite av min nådegåva i livet. Jag har tillexempel en vän som jag skulle kunna ge alla mina pengar till varje månad om hon så behövde. Jag älskar henne så mycket och vill hjälpa henne just för att hon ofta tjänar mindre än jag. Det går jämt upp tillslut.

En annan dag ska jag berätta mer om äktenskap och ekonomi.

Så gå in och läs om Elaines farfars filosofi! 

Lämna gärna din tanke

