Kulturiga tanter och att lära sig i samtal

equmeniakyrkan_v_st

I helgen nu är jag på Södra Vätterbygdens Folkhögskola (SVF) och går en Lekmannautbildning.

Gamla missionsförbundet/missionskyrkan är i grunden en lekmanna styrd kyrka. Detta betydde att alla kan och får genomföra alla ritualer i kyrkan så som predikningar, nattvard och även begravningar. Kuriosa.

I Lekmannautbildningen som Östra Götalands Distrikt och Västra Götalands distrikt anordnat går man igenom olika delar som Gamla och Nya Testamentet, kyrkans historia, Predikningar, Gudstjänsten och Trons Innehåll osv. Nu är det väl Region Öst och Väst i Equmeniakyrkan som står för värdskapet.

Equmeniakyrkan-alt

Det är så härligt att vara i ett sånt här sammahang där man diskuterar livet på rasterna, samhällen, erfarenheter och jag kan sitta och bara suga upp kunskap. Direkt vid frukost kände jag att här kommer jag trivas. Förra gången kände jag mest nervositet och endel som gått kursen innan var rätt påstridiga.

Det andra jag reflekterat över idag är framför allt kvinnornas klädval! Ofta mycket färg, stickat och lite mer vågade klädval än genomsnitt människan jag träffar i ICA kassorna! Där kan jag nästan ”kulturtanternas” namn och här har många utsvävande stilar och spännande kombinationer. Känner att jag tänkte rätt i mitt klädval.

Ska be någon fota mig i morgon men det blir lite innovation ialla fall till morgondagens gudstjänst och lektioner. I morgon kommer Rune W Dahlén en mycket respekterad man i kristna kretsar åtminstone gamla Mission.

Lämna gärna din tanke

