Inlägg om att vägra säga ”jotack bra”

Jag har lite svårt för dessa ständiga frågor om saker. Tex efter vi hade gift oss, ”hur känns det?” som massor av kunder och diverse folk undrade. Känns och känns? Eller ständiga frågor om det blir några barn eller hur det går med skrivande när jag jobbade på ICA.

Alla frågor är vänligt menade och visst folk vill visa att de bryr sig. Det är bara svårt när alla undrar samma sak.

I December slutade jag jobbet på ICA i Mullsjö och nu undrar alla vad jag gör på dagarna, om jag fått något nytt jobb? Eller om jag ska börja plugga?

För till syvenen och sist, 70-90 procent som frågar standardfrågor vill bara ha ett kort svar, som ”ja, jag har fått jobb/jo, jag har börjat plugga…/jag mår fint/det är bra.”

Men, jag är funtad så att när någon frågar så tar jag frågan på allvar, svarar långt de som frågat börjar skruva på sig.

JAG VÄGRAR VARA FALSK MOT MIG SJÄLV och svara att jag har fullt upp med jobb och idéer när det just nu står rätt stilla och stora delar av dagen går åt att fundera och tvinga mig att få något gjort!

Är du nu någon av dessa människor som har frågat mig någon gång hur det är/hur jag mår/om jag har jobb. TA snälla inte illa upp. Jag beskriver ett fenomen och inte bara alla kommentarer som jag fått.

Ibland svara även jag kort, jo det är fint, eller liknande. Och jag övar mig i att svara kort till de där 70 procenten. Men jag är alltid rädd att missa ett givande samtal. Ett sånt där bra och djup som tar lite längre tid med förgyller dagen och veckan.  Idag hade jag två riktigt bra samtal, varav ett var ren själavård för mig och resulterade i en fika senare i veckan!

Snabba tankar som var tvungna att komma ut! Kommer säkert återkomma eller redigera detta inlägg. Jag reserverar alltså får eventuella feltankar och stavfel!

One thought on “Inlägg om att vägra säga ”jotack bra”

  1. Det är liksom inga feltankar du har! Det är ju DINA tankar. Jag gillar speciellt ”JAG VÄGRAR VARA FALSK MOT MIG SJÄLV”. En bra påminnelse.

    Gilla

Lämna gärna din tanke

