När euforin kom till mitt hjärta eller att skratta sig hes

Att skriva om förra onsdagens teaterföreställning utan att nämna Lindströms Bil i Jönköping vore lite elakt. Eftersom vi äger en Toyota blev vi inbjudna till invigningen av Toyota Center i Jönköping för några veckor sedan och det var god mat och spännande fakta. Lite som en välplanerad ungdomskväll i en pingstkyrka med massor av filmklipp och inspirerande tal. Kvällen avslutades med vinstdragning av de lotter vi fått när vi gick in. Mr T som sällan vinner tyckte han åtminstone kunde få vinna ”idag” och det gjorde han! Två biljetter till näst sista föreställningen av Jönköpingsrevyns 40 års jubileumsshow. Vi har även en granne som håller på med revyteater och vi var lite ledsna att vi inte kunde ta med honom.

Väl hemma inser vi att i vår vinst goodiebag låg inte två utan (trumvirvel) tre biljetter. Efter samtal med Lindströms bil så fick vi även behålla den och lyckan var gjord!

scale_542_2147483647;donotenlarge

När jag satt där innan föreställningen och mitt sällskap babblade om motorer, olja och diverse gubbar kände jag hur tårarna kom, inte av ensamhet utan av glädje att jag fick möjligheten att gå på denna föreställning. Sen att jag känner till en i ensemblen Annie Bergman gjorde inte lyckan mindre. Jag minns att enda sedan jag lärde mig ordet eufori som kunde sätta ord på min överglädje har jag känt detta ett par gånger. Dock var det länge sedan, tror knappt jag känt det efter mamma dog. 

Föreställningen var sjukt bra, jag skrattade och skrattade. Jag var den där jobbiga som låter liite för mycket men som verkligen njuter av alla knäppa situationer och krasiga rolltolkningar. Rollfigurerna Doris från ”Tårpa” och Kåta Gun var enastående och ihop med Annie Bergmans texter på många av sketcherna var detta ett vinnande koncept. Låttexter och dansnummer och allt väldigt välspelat! Måste också nämna tjejmiddagen som gick ut på att två tjejer hade en typisk tjejkväll ihop med sina män, som hade liite svårt att hitta stämningen i pumps och obekväma strumpbyxor.

Ensamblen

Den galna ensamblen från Sällskapet Kommunalskratt.
Annie Bergman är andra kvinnan från höger. 

I pausen mellan akterna fick alla som tillhörde Lindströms bilgänget gå två våningar upp och gå in på grand hotel och äta fina smörgåsar med kaffe och kakor.

Efter onsdagen har jag verkligen funderat mycket på hur man kunde göra något liknande i en kyrka, hur får man till den känslan av tillhörighet och samhörighet i ett evenemang där såå många är ”ofrälsta” vilket ett helt gäng var. Ofrälsta toyotaägare.

Lämna gärna din tanke

