Låt er inspireras genom bloggar

Idag dimper STT (Svenljunga Tranemo Tidning) ner i brevlådor i delar av sjuhärad. Där finns min tredje krönika för STT med. Själv får jag vänta till imorgon för att se resultatet i pappersform. Denna gången handlar krönikan om mitt största intresse just nu…BLOGGAR.

Skärmavbild 2014-02-12 kl. 00.29.34

GÄSTKRÖNIKÖREN

HABO
CHARLIE
CRAMER

Uppvuxen i Hillared. Utbildad radiojour-
nalist. Bloggar på kulturcramar.word-
press.com och startar just nu eget företag.

Låt er inspireras genom bloggar

Jag är en bloggerska, en stolt bloggerska! När jag be-
rättar att jag har en blogg frågar folk förvånat ”Vad då, 
bloggar du?” .Som om det skulle vara något konstigt. 

Jag har i ärlighetens namn fyra bloggar. Min privata
som jag började blogga på 2008. En matblogg som föll
i glömska, eftersom jag aldrig lagade mat. Blogg num-
mer tre heter ”Kulturcramar” och där har jag bloggat
sedan 2010. Dessutom har jag sedan november 2013 en
julblogg. KulturCramar är min primära och den har fått
namnge mitt nystartade företag.

Bloggar för alla intressen

Det finns bloggar att läsa, för alla intressen. Har du påtat
i din trädgård i 20 år finns trädgårdsbloggar, vill du tes-
Skärmavbild 2014-02-12 kl. 00.38.36ta nya smaksensationer finns
matbloggarna. 
Det finns fis-
kebloggar och bloggar om
smide.
Bokbloggar, är riktigt stort
och skapar en underbar ge-
menskap bloggare emellan.
Genom att läsa andras blog-
gar har jag upptäckt fynd-
glädjen, scrapbooking och
hur mycket jag älskar julen.
Sveriges största bloggar
har cirka 1,1 miljoner besökare varje vecka! Hillaredsfödda
Jennie Hammar hade förra veckan 76 000 läsare, vilket
gör henne till den största proffsbloggen i Sverige,
för svenskar boende utomlands.

De får mig att utvecklas

Min absoluta favoritblogg är ”Fatimas lilla blogg”. Den
har cirka 300 unika besökare i veckan och handlar om
en arbetande tvåbarnsmamma.
Vi har aldrig träffats men att engagera sig i en blogg
är så mycket mer än bara en text och fina bilder. Genom
att följa andra människors kreativitet, projekt och djärv-
het utvecklats jag som människa.
Mitt eget bloggande handlar inte om att få många be-
sökare och kommentarer, även om det hade varit trev-
ligt att bli en ny ”Underbara Clara” med 200 000 läsare
varje veckan.

Inspirerar till förändring

Men min önskan är att fler ska upptäcka bloggarnas möj-
likhet och nöje. Min drivkraften är glädje när någon berät-
tar att de läst ett inlägg av mig. Den personen har tagit sig
tid att läsa något jag har skapat. Det är stort!
Min man tittar på youtube-klipp, på män som svar-
var och svetsar. Han lär sig nya saker genom videoklipp.
Jag går in på ”Underbara Clara” eller ”Mitt liv på landet”
och inspireras.
De drivs av två företagarkvinnor, som har fått mig att
våga säga upp mig från ICA och starta företag. Att satsa
på livskvalité i stället för pengar.

Charlie Cramer

Lämna gärna din tanke

