Vad är minimimåttet på Vätterns LAX?

Det tar några minuter innan jag fått en plats, där jag och en eftersläntare kan se vad Michael ”Micko” Bergström visar. Vi ändrar stolar och flyttar gubbar. Nu är jag klar för att lära mig ALLT om fiske och Vättern. 

I dag har jag varit Sjöhaga Pensionat igen. Tisdag och dags för KulturCafé. Med rubriken Ett år på Vättern som fisketillsynsman, gick jag dit med öppet sinne och förväntan att lära mig mer.

Även om mina fiskeintresse som mest sträckt sig till halvmeter lång bambupinne och en makaron i sjätte klass så tänkte jag att det är alltid intressant att lyssna på en nörd som kan det mesta. Och ”Micko” var verkligen en nörd! Härligt!

Inte nog med att han slängde sig med fiskeord och regler som om ingenting, han kunde också berätta med inlevelse om möten med tjyvfiskare, sjöpolis och Visingsöbor. Du kunde lätt få känslan att han bara brann för att rensa Vättern på tjuvfiskare och kvarglömda nät. Men efter en och halvtimme när powerpoint bilderna var slut och de flesta började gå mot kaffebordet förstod man att det fanns många historier som inte tålde berättas lika officiellt. Liiite spännande!

Jag har i alla fall lärt mig om minimimått på fiskar i Vättern, när du får och inte får fiska och att det finns tre totalt fredade områden i Vättern. Som Charlott på Sjöhaga sa, det är en sjö som påverkar livet så tydligt här i området! Denna djupa pöl ändrar väder och är lynnig men bjuder också allmänheten på gratis kräftfiske fem helger per år!

Tavla

Om du är fiskeintresserad och vill vittja/använda Vättern för ditt nöje? Håll utkik efter en av cirka 50 informationsskyltar som Fisketillsynen på Länstinget ställt ut. Ansvaret ligger hos dig att kolla upp regler innan du doppar kroken i sjön! Annars kommer ”Micko”!

Kan ni svaret på rubriken? 

Lämna gärna din tanke

