Du kan inte ha en släng av Down Syndrom

Igår var det the down day. En dag då man skulle uppmärksamma Down Syndrom, eller personer med down syndrom. Dessa fantastiska och kärleksfulla människor…på håll. Eller? För om sanningen ska fram så är det många som går runt eller över vägen för att slippa heja på dessa söta människor. Och skulle du få veta att du kommer få ett barn med down syndrom skulle du säkert som de flesta fundera både en och två gånger extra på om du vill sätta barnet till världen.  Till min sak. Tydligen skulle man uppmärksamma dagen genom att ha två olika färger på sina strumpor.

bc3a4r-udda-sockor-21-3-ds_mindre-kopiera1

Min första tanke var JIPPIE! Vilken bra idé! Äntligen har alla andra det jag har varje dag. Olika färg/sort/mönster på sina fötter.

Men ju mer jag tänkte igår desto mer fundersam och arg blev jag. Varför visa sitt stöd genom att ha olika strumpor? Är detta något bara folk med down syndrom har? Då har både jag och Pippi Långstrump down syndrom! Så även min man! Jag har haft olika färg och sorts strumpor sedan 2001! Med få undantag varje dag i snart 13 år! Och jag har inte down syndrom.

Jag har träffat och jobbat med några med en extra kromosom.  Fast känner inte någon på djupet. Jag bara antar att de vill vara så normala som möjligt.  Precis som alla andra med någon sjukdom, skada eller som jag, allergi. Bara vara så normala som möjligt. Precis som filmen som cirkulerar på fejjan. De kan precis samma saker som alla andra.

De är bara liite mer kärleksfulla.

Det måste finnas något annat sätt att uppmärksamma denna fina dag! Har ni några förslag? För visst måste vi lyfta upp dessa människor liite mer en dag. Det är de värda!

2 thoughts on “Du kan inte ha en släng av Down Syndrom

Lämna gärna din tanke

