Driven rabarber!

Idag har jag kollat in mina rabarber! Jag kan säga så här! Lär inte bli någon rabarberpaj nästa vecka! (Kan ta frusna rabarber visserligen) Men här är ett tips som heter duga på hur du får tidig paj!

Nyponvillans trädgårdsblogg

Så här långt har den drivna rabarbern kommit nu. Att jämföra med den icke drivna som bara precis börjat veckla ut några blad strax ovanför jordytan..
Jag brukar alltid driva en eller två plantor varje år genom att sätta en uppochnervänd svart balja över dem. Den extra värmen som blir sätter fart på tillväxten och mörkret gör att de sträcker lite extra på sig. (Precis så man inte vill att det ska bli med t ex tomaterna man förodlar inomhus!)
Men det är tur att jag har fem stånd med rabarber, att driva samma planta varje år hade nog stressat ihjäl den. Nu håller jag ordning på dem och driver dem som oftast vartannat år och det verkar de tåla,
Nästa helg blir det rabarberpaj! Som jag längtar…

View original post

3 thoughts on “Driven rabarber!

  1. Än är det inte för sent! Lägg på en balja (eller kruka, hink eller vad du nu har som passar), några soliga och varma dagar gör att de får raketfart! 🙂

    Gilla

Lämna gärna din tanke

