Cramer Cramar om Fru Retorik

Dags för en ny person i serien Cramer Cramar om! Ännu en inspirerande kvinna som är värd alla omcramning och all kärlek! Elaine Eksvärd! I går var jag på min första föreläsning med henne och hon är riktigt bra!

De som brukar läsa min blogg vet att jag ser upp till henne på många plan och det var väldigt roligt att se henne in action.

Engaerad elaine

Föreläsningen arrangerades av Medborgarskolan och handlade helt enkelt om Elaines senaste bok, Vardagsmakt!

 

Det är verkligen spännande att bli uppmärksammad om olika sätt att använda och genomskåda makt! Elaine varierade personliga berättelser med fakta och tog exempel från hennes studerande av olika makthavare. Dessutom hade hon övningar med oss lyssnare, bikupor. Så att kunskapen fastnade i kroppen!

Jag såg också gårdagen som ett perfekt tillfälle att öva på att fotografera någon i farten och det är inte lätt! Elaine har en skön inställning till genus och kvinnligt och manligt. Tillexempel när hon skulle bli fotograferad för en tidning och blev ombedd att göra en kvinnlig pose. Då vägrade hon utan gjorde power-poser istället. Jag insåg rätt snabbt att jag försökte fånga henne med en trevlig pose, där hon såg snäll, glad och trevlig ut. Men varför egentligen?

Elaine Leende

 Inte för att hon är kvinna utan för att hon utstrålar så mycket glädje när hon ler! 

En sak jag absolut lärde mig igår är att studera andra, de jag ser upp till. Hur klär de sig? Hur gör de för att bedriva makt? Ta in, lär dig och implementera i dig själv. Testa om du kan bryta någons missbruk av makt! TA plats när du borde få plats!

Dessutom ska jag lära mig att jabbas! Googla det!


Böckerna

I pausen kunde man köpa tre av hennes böcker.
Jag hade inte pengar med mig och inte heller råd att köpa några fler böcker nu.
Får önska mig i julklapp. 

Hålla bok

 

3 thoughts on “Cramer Cramar om Fru Retorik

  1. Hej Charlie!
    Vill bara tacka för den fina kommentaren, och jag är också glad för att du vill vara min vän. Det var så trevligt att få ”bo ihop” om än så för ett litet tag.
    Vilket fint inlägg du skrivit om Elaine och jag ser att hon svarat dig 🙂 Kul!

    Många kramar
    Shama

    Gilla

Lämna gärna din tanke

