Fem plus femton är lika med oändlig saknad

I kväll, för femton år sedan cyklade jag till den vanliga badplatsen Hösjön. Men när jag cyklade hem hade jag så dåligt samvete för att jag inte hade hjälpt till att städa inför mammas femtio års fest dagen efter. Vi gled ner för den där svängbacken och efter skogspartierna lekte några barn i en trädgård. Jag vinkade till mamma, hejade på min klasskompis som skulle gå i en annan klass till hösten. Minns att jag såg två mörkhyade barn som jag inte kände igen och sen cyklade vi vidare.

Mitt badsällskap och jag cykla över järnvägsövergången som ett halvt dygn senare skulle ta fem personers liv.

Jag plockade blommor till mamma som ett förlåt.

Kvällen gick och natten med.

Klockan blir runt tolv den 22 juni 1999 och jag sätter mig på trappan för att måla tånaglarna. Vi var klara med allt och väntade bara på att någon skulle komma för att fira mammas 50 år i livet.

I det lilla samhället Hillared börjar sirener ljuda. Det kom polisbilar, räddningstjänst och brandbilar. Men det som oroade mig och många fler var antalet ambulanser. Totalt var det fyra stycken, kanske fem. Min pappa berättar att det kan handla om en drunkningsolycka och jag tänker direkt på mina badkompisar som skulle åka och bada även denna dag.

Den dagen dog en mamma, hennes två barn och två barn från Stockholm.

Min mamma konstaterade senare

– Min födelsedag kommer aldrig att bli den samma. Det kommer alltid också vara den dagen C, E och L dog.

I morgon skulle min mamma fyllt pensionär. Svårt att tänka sig. Hon blev snuvad på pension, hon fick inte ens fylla 60 år.

Vissa år har Christoffers dödsdag gått ganska obemärkt förbi. Men andra år har jag tänkt på det varje dag i en månads tid.

Han var min bästa killkompis och vi hade så mycket planer för framtiden ihop.

 

 

 

3 thoughts on “Fem plus femton är lika med oändlig saknad

  1. Jag beklagar djupt min sorg för din mamma och även för Christoffer och hans syster, mamma & för dom två andra som omkom. När jag fick reda på att han hade gott bort, fattade jag inte att han inte fanns mera. Fick aldrig klarhet vad som hände och vet fortfarande inte vad som hände. Tänker på honom då och då. Han var världen bästa killkompisar. Hade aldrig roligt och lekte massor och badade ihop. Han var en toppen kille. Jätte fint skrivit av dig Charlotte ♥️Kram

    Liked by 1 person

Lämna gärna din tanke

