Vilken helg jag har i kyrkan

Om du någon gång sjungit nummer 48 i Psalmer och Sånger förstod du säkert att jag ”sjung” på den i rubriken.

DSC_0302

Jag har inte tänkt på texten i psalmer så mycket alltid. Men i söndags så träffade verkligen denna gamla läsarsång mig.

Att de skrev så verkliga texter förr och så mycket om ångest. Det visste jag inte.

”Han som gråtit våra tårar, ser vår ångest och vår nöd.” Det är trösterika ord!

Likadant så finns nummer 74, den psalmen som står över 75an, denna klassiska nattvardssång.

74

Du som gick före oss längst in i ångesten, hjälp oss finna dig, Herre i mörkret.

Detta satt jag och insåg under söndagens första gudstjänst klockan 10 i Tranemo Missionskyrka. En kyrka jag sällan besöker. Men söndagen till ära så var vår gamla pastor där. En man som barnvälsignat både mig och mina två äldre syskon. Riktigt bra predikan, bra låtval och stark gemenskap.

I Tranemo står även en av min pappa ”Smedkarl”s konstverk/ljusbärare.

Kors i kors

Det är verkligen en vacker sak min pappa smidigt ihop! 

Min pappa, Jörgen Cramer! Skålen är även den Hillaredsproducerad, av Ulf Lindén. En man jag saknar ofta men som dog 2000 tror jag eller 1999.

Detta var som sagt första gudtjänsten. Sen åkte jag hem med mitt sällskap, åt underbar lunch och pallrade oss iväg till Hillareds Missionskyrka. Där var jag mötesledare och vår nya församlingsföreståndare predikade första gången.

Eftersom förmiddagen hade varit så bra, var jag rädd att jag inte skulle uppleva nästa gudstjänst så bra men bad ändå i början om stor förväntan och det är härligt att Gud inte gjorde oss besvikna! Tårar rann för våra kinder och bönestunden var ”förtätad” som en man jag ser upp till brukar säga!

Så mina vänner! Vilken helg jag har haft! Fullspäckad men ändå lugn och lång!

CRAM och hoppas ni får en riktig bra dag!

För mig blir det att leda en studiecirkel i Windows 8 och träning!

2 thoughts on “Vilken helg jag har i kyrkan

Lämna gärna din tanke

