Tändsticksområdet, för alla men för mig?

Nu har äntligen första uttagningen till SM i Poetry Slam varit i Jönköping. Vi var på Kulturhuset på Tändsticksområdet.
En första tanke… Kulturhuset är/ska vara ett ställe där alla känna sig välkomna…jag kände mig malplacerad. Jag brukar inte hänga där och kände mig hela tiden: ”oh nej, nu kommer snart någon inse att jag inte röstar på vänsterpartiet, att jag tycker förra regeringen gjorde ett bra jobb och att jag faktist inte alltid uppskattar alla slitningar i genus”

Men jag fick i alla fall sitta i juryn och gick efter reglerna jag lärt mig uppe i Umeå på SM i våras. Alla poäng under 7.0 är en förolämpning! Därför var också mina poäng rätt mycket högre än de andra. Däremot drabbades jag inte av poängkrypning. (alltså att poängen blir högre och högre)

Innan allt gick av stapeln fick vi lyssna på musik. En tjej som sjöng…på engelska om känslor och att snart kom en skiva. Sen kom Oskar Hanska! Han var svår att fota, för han rör sig mycket!

DSC_1736

Oskar ville köra glada dikter, men sen blev det nyval och då får bilden illustrera hans frustration!

Vi hörde och såg uppträdande, låååånga och korta. Bra och klockrena! Och ett och annat dåligt!

Poäng och uttagningar! Till slut vann Josefin W/V (kanske Wernersson?) glömde skriva upp.

Henne kände jag igen från Umeå. Hon är grym!

DSC_1753Hennes dikter/slam är lite som bilden. Hon står fast, alla andra dundrar runt! Men hon iakttar! 

I februari, någon gång i början blir det ännu en uttagning! Ska försöka vara där igen! Kanske har jag skrivit två/tre bidrag då!
För det behövs mer och vidgade synfält på slamscenen!

One thought on “Tändsticksområdet, för alla men för mig?

Lämna gärna din tanke

