Att lista vad jag är dålig på!

I dagens peppande samhälle ska man inte tänkta på dåliga saker. Ska du gå på en arbetsintervju har vi alla hört att du ska även vända dina ”mindre bra” sidor så det låter som något positivt! Ska det göras listor så ska det vara över vad man är bra på!

Vad vill jag uppnå? Vad kan jag, som bidrar till något i världen?

Jag såg precis efter ett tips på fejjan Helgmålsringning från i lördags. Det var pastor Britta Hermansson som pratade utifrån ”temat” Jesus skapar tro. Kolla in klippet här! 

Skärmavbild 2015-01-27 kl. 11.25.49

Men Britta pratar också om hur hon kan vila i att besöka sammanhang där hon inte behöver prestera.
Utan bara kan va och få ta emot!
Hennes fyra minuter trigga mig att fundera lite mer på vad jag är dålig på i stället för att krysta fram saker jag är bra på.

Så här kommer 10 saker jag är dålig på!

1. Jag är dålig på att hålla tiden

2. Att få saker gjorda

3. Att höra av mig till människor

4. Att kasta mig ut och säga ja när jag får erbjudande

5. Jag är dålig på att tjäna pengar.

6. Att vara den som frågar först hur någon mår, vem de är eller vad de gjort sen sist!

7. Att rita, teckna eller illustrera

8. Att sminka mig snyggt!

9. Att sjunga och jag är faktist inte särskilt musikalisk! Jag kan noter, jag kan sjunga, jag kan spela klarinett och lite piano men är rätt dålig på alltihop!

10. Jag är extremt dålig på att göra en sak i taget!

Nu vet jag och du vad jag är dålig på! Det var lika svårt att skriva dålig listan som att skriva 10 saker jag är bra på!

Det förvånade mig!

Så nu vet jag vad jag är dålig på, och då kan jag också fundera på vad jag skulle kunna bli bättre på. Inse mina begränsningar men också inser vart i livet jag behöver ta hjälp av andra. Vart jag kan få sitta tillbakalutad och få ta emot i stället för att prestera! Fast just dessa punkterna kanske inte funkade så bra i den sista tanken.

För inte kan jag bara rycka på axlarna och ”jahopp, jag är dålig på att passa tider eller höra av mig, då sätter jag mig här och väntar på att någon hör av sig”

Till mitt lilla försvar så har jag jobbat aktivt med punkt 6 ända sedan jag kom fram till min svaghet där!

One thought on “Att lista vad jag är dålig på!

  1. Hej Charlie!
    Du kanske inte vet om det men jag följer fortfarande din blogg 🙂 och den är fantastisk bra!

    Tänkte bara säga att det kanske är bättre att säga/ och tänka 10 saker jag kan förbättra än 10 saker man är dålig på. Ordet dålig har en sådan otrevlig klang och skapar varken lust eller motivation! (Enligt min åsikt)
    Bara för att man inte gör vissa saker behöver man inte automatisk vara dålig på det. Det blir lätt att man jämför sig med andra och på så vis är hård mot sig själv i sin egen bedömning.

    Jag tror att hur vi formulerar vora ord både i tanke och skrift påverkar vår målsträvan eller förbättringspotential. Kanske på ett omedvetet plan.
    Och för att man ska bli bättre på att nå sina mål behövs en stor dos motivation och den skapas genom att se sina goda egenskaper och saker man kan bli bättre på.

    Btw så är du en pärla och en underbarr Cramgo person❤️

    Gilla

Lämna gärna din tanke

