Man kan resa tillbaka men aldrig återvända STT-Krönika vecka 7 2015

Fick frågan förra veckan om jag kunde få ihop en krönika under helgen till Svenljunga Tranemo Tidning, STT.
Självklart ville jag det och denna veckan blev det en krönika inspirerad av Tomas Sjödins bok och ett märkligt samtal jag hade med en flörtig bankman!

Skärmavbild 2015-02-14 kl. 01.01.27

Man kan resa tillbaka men aldrig återvända

Jag fick nyligen frågan av en bankman om min födelseort.
Han behövde rapportera in det till Finansinspektionen av
någon konstig anledning. Jag hade precis blivit kassör
i en förening med knappt 50 medlemmar.

Men en känsla av att vara med i George Orwells bok ”1984”
svarade jag lite tvekande ”Jag antar det är Hillared, eller ja,
jag är ju född i Borås men man brukar väl säga Hillared.
Storebror ser dig.
Den märkliga frågan om födelseort fick mig att börja
fundera på ursprung.
Jag är från Hillared, bodde där mina första 19 år i livet,
och har alltid varit stolt över att vara Hillaredsbo. Men ska
vi vara ärliga så är det snart tio år sedan jag flyttade där-
ifrån. Ju längre tiden går desto mer inser jag att jag mås-
te börja identifiera mig som Habobo eller Furusjöbo, det
är där jag bor, och kommer göra framöver.

Insikten gör mig sorgsen
Insikten om att jag inte längre är Hillaredsboende gör
mig stundtals sorgsen. Mitt hem är inte längre huset på
Ängsvägen 17.
Jag håller på att läsa Tomas Sjödins bok ”Tusen olev-
da liv finns inom mig” och han citerar flitigt författaren
Birger Norman. En man som precis som jag har en fin bild
av sin barndomsby eller i hans fall ön Svanö uppe i norr.
Han berättar om hembygden att ”man kan aldrig åter-
vända. Man kan resa tillbaka, men man kan aldrig åter-
vända”. Det som vi kallar hembygd är egentligen bara
mark och byggnader men att det väsentliga är mänskli-
ga sammanhang…och det förändras fort.
Ska man inte märka det måste man bo kvar och växa
med förändringen. ”Det finns ingen väg tillbaka. Men
man bär alltsammans med sig. Som det var. Och det är
bara så det finns.”
Stolt över att vara en del
Birger Normans ord gav mig insikten om att ”mitt
Hillared” inte längre finns och det blev en lättnad istäl-
let för en sorg. Av de människor som gjorde mitt Hillared
bor inte så många kvar, endel lever inte ens längre.
Hillared kommer alltid vara min födelseort, men inte
min bostadsadress. Nu återstår istället ett samhälle jag
är stolt över att ha varit en del i och människor jag fort-
farande är intresserad av. Men jag kan aldrig återvända
till mitt Hillared.
Det jag kan göra är att vara Charlie Cramer, Furusjöbo
som är uppvuxen i Hillared, i ett samhälle i en annan del
av Västergötland.

CHARLIE CRAMER

Vill ni läsa fler av mina gästkrönikor för STT klicka här, så hamnar ni på STT-Gästkrönika 

7 thoughts on “Man kan resa tillbaka men aldrig återvända STT-Krönika vecka 7 2015

Lämna gärna din tanke

