Min sommarkrönika 2014 i Borås Tidning

Efter ha lovat både i augusti och november att lägga upp krönikan jag skrev i Borås Tidning i somras så är det äntligen dags!

Låt mig presentera!

Skärmavbild 2014-07-03 kl. 20.36.04

Stressa inte med barnen 

Mitt sommarlov, vad jätteskönt mitt sommarlov ska bli. Få saker framkallar minnen som sommarlov. Jag insåg nyligen att det gått 20 år sedan mitt sommarlov 1994. Året som jag länge var mitt favoritår. Sommaren -94 var den varmaste i mannaminne, möjligen slog förra årets toppensommar det fantastiska 1994. Sverige var med i fotbolls VM och jag hade mitt första riktiga sommarlov.

Hela sommaren började med att vår familj åkte till Gran Canaria i två veckor. Två veckor i paradiset med paella, fotbolls-VM och si señorita. Sista kvällen på Gran Canaria, när termometern stod på 46 grader i skuggan, trillade jag och skadade mitt knä riktigt illa. När vi sedan kom hem flyttade jag och min syster hem till mormor och morfar. Varje dag där cyklade vi till våra killkompisar och den sommaren fick jag min första puss av min första pojkvän.

Mitt knä, det slog jag upp varannan dag så stackars mormor Elin slog rekord i inköp av kompresser och läkartejp. Elvakaffet hos dem var heligt och aldrig har gul saft smakat så gott ihop med mandelmusslor och ljumna kanelbullar. Efter dagarna på cykel var det dags för lugna kvällar inne hos mormor och morfar. Lek med kompisar byttes mot symöten, bibelläsning och Fia med Knuff.

Är det alla dessa underbara barndomsminnen som får oss att stressa genom våra semestrar nu? Vill vi hinna allt på fem veckor som man hann på de megalånga tio? Som vuxen vet jag också att mina föräldrar inte ens hade sina 4-5 veckor som alla andra föräldrar utan vissa somrar högst fem dagar. Men det är inte det jag minns av mina sommarlov. Att mamma och pappa inte var där varje dag av sommarlovet utan tvingades jobba. Det jag däremot minns är hur vattnet i Hösjön, Hillared smakar vid en kallsup. Jag minns hur skönt det är att ligga på gräsmattan i timmar bredvid mamma och sola eller läsa böcker.

Så min uppmaning till er föräldrar är, stressa inte genom er semester med barnen. Försök inte fylla varje minut med aktiviteter och nöjesparker. Ha istället lite tråkigt och spela Fia med Knuff på kvällarna. Lär era barn något hantverk eller hyss ni lärt er av era föräldrar och mor/farföräldrar. Läs en bok på altanen eller gå ut i skogen. Ge era barn doftminnen och en och annan kallsup!

Charlie Cramer Sundbom

4 thoughts on “Min sommarkrönika 2014 i Borås Tidning

  1. Kan bara instämma! Fast Fia med knuff är utbytt mot Uno eller Plockepinn hos oss, och kallsuparna i Hösjön mot likadana i havet.. <3.

    Gilla

Lämna gärna din tanke

