#TångerdaNyheter!

I slutet på juni var jag redaktör för en lägertidning. Sex nummer av Tångerda Nyheter blev det!

Som jag, Amy och Oskar slet och skrattade för att ge de 2000 scouterna en tidning varje morgon. Någon natt blev det 3 timmar sömn, en annan 5 timmar och sista natten blev det en frusen timme på en skinnsoffa mellan 05 och 06!

TN redaktion #2

Hela glada gänget! Oskar Swerlander, layout. Amy Karlsson, redaktionsmedlem och sen moi, Redaktör Cramer! 

Jag är väldigt stolt över dessa dubbelvikta A3! Stolt över texterna, inriktning på tidningen och på den höga journalistiska nivån det ändå höll för en lägertidning! Jag lärde mig mycket om mig själv som journalist dessa dagar, lärde mig om hur det är att var redaktör och allt vad det innebär.  Flera dagar på lägret kunde kårer välja att ha ”Lägertidning” som projekt. Då lärde jag och Amy en grupp scouter tänket bakom en artikel och sedan fick de gå ut och göra intervju, fotografera och komma tillbaka och göra en artikel. Detta var otroligt lärorikt. Det var genom Hillareds skoltidning som jag fick intresset för journalistik så vem vet…kanske hos någon som var på vårt projekt såddes ett journalistfrö.

Tidningen låg ute på Klockrents hemsida ett par dagar men det gör de inte längre för de ska vara med i ett minnespaket från lägret. Det roligaste med hela detta Tidningsprojekt var faktist att de som bodde i byn Tångerda fick en egen tidning några dagar. Den delades även ut i de tio tal hus som låg i byn. Då kände jag mig stolt!

Det har varit mycket bra och mindre bra att smälta från denna dryga vecka av intensivt arbete och nära ett år i förberedelse!

Lämna gärna din tanke

