Cornwok med äggnudlar

Inlägget innehåller produkt jag fått i goodiebag av Mathem.se

I höstas blev jag inbjuden på en blogglunch hos Mathem.se med flera mat- och julbloggare. Vi fick generösa goodiebags och mycket var med anknytning till julen. Bland annat fick jag en flaska Asian Wok Soy & Sweet chili (Santa Maria). Flaskan har stått i skåpet i väntan på inspiration. Igår kom jag på hur jag skulle använda såsen…till en cornwok! Jag har alltid varit en wokmänniska. Som singel och ensamboende lagade jag JÄMT wok! Det går ju kombinera i oändlighet! Så här kommer receptet jag gjorde igår.

Wok med cornbitar, broccoli och morötter
4 portioner

Ca 10 primörmorötter (jag hade infrusna)

150 gram frusen broccoli

300 gram cornbitar

1 burk majs

1/3 flaska Santa Maria Asian Wok Soy & Sweet chili.

1/2 dl äggnudelsvatten eller kranvatten

3 trullsar äggnudlar

25 gram äkta smör

Olja att fräsa i

Kryddor t.ex spiskummin, mellanmald svartpeppar, salt och grama masala

  1. Hetta upp oljan i din panna och strö i kryddorna.
  2. Ta klicken smör i oljan och när den är smält häll i de frysta cornbitarna, fräs i 3-5 min. Under tiden Koka upp vatten med salt i för att sedan lägga i och koka äggnudlarna mjuka.
  3. Dela broccoli och morötter i lagom stora bitar och lägg i pannan.
  4. Nu är det dags att hälla i Woksåsen och även vattnet (kan med fördel sno lite vatten från nudelkoket)
  5. Dra ner temperaturen på plattan till hälften (3an på en 6 gradig spis)
  6. Häll i en burk majs och låt allt småkoka i 5-6 minuter.
  7. Vänd till sist i de kokta äggnudlarna.

Smakligt gott!

Wok med cornbitar, santa maria Asian wok soy & sweet chili

Detta blev jättemumsigt och såsen var mild och cornbitarna drog åt sig smaken bra. Såsen ger maträtten en hetta men utan den där heta eftersmaken som starkare såser kan ge. Dessutom innehöll denna såsen inte någon röd ingrediens förutom lite chili. Detta göra att även jag kan njuta av en god woksås trots min allergi mot rött! Tummen upp Santa Maria! Jag hittar typ aldrig någon sås jag kan använda för att göra matlagningen enklare. När min flaska jag fick av Mathem.se tar slut kommer jag definitivt köpa en ny!

 

Inlägget innehåller produkt jag fått i goodiebag av Mathem.se

2 thoughts on “Cornwok med äggnudlar

Lämna gärna din tanke

