79 dagar senare

eller var det ett år?

Igår avslutades äntligen min ”fajt” med en tidning. I början på förra året hittade jag en tidning som jag gillade och som jag kunde tänka mig frilansa för. Så jag tänkte att enligt alla goda journalistiska regler skulle jag först läsa in mig och prenumerera ett tag innan jag började bombardera med artikelförslag. Sagt och gjort, jag skickade in en anmälan via ickenämnda tidnings hemsida. Första försöket var i mars 2015, när inget inbetalningskort kommit i maj skicka jag en ny anmälan via hemsidan….i juni kontaktade jag prenumerationsservicen utan att få mailsvar men en faktura kom. Jag betalade inom en månad (vanligaste batalningsperioden). Men då hade jag redan fått betalningspåminnelse och 61 kronor i ränta. MEN märk väl…FORTFARANDE inte en enda tidning. Via telefonkontakt i juli blev jag lovad några extra nummer som kompensation för räntan…inga tidningar kom. Senare sa de att haft strul ett tag med posten…

När de på instagram och facebook gjort reklam för nya nummer har jag frågat när prenumeranterna skulle få sina ex? Aldrig har jag fått svar på dessa frågor i något socialt media.

Det blev höst och det blev september. Inga tidningar och nu när jag åter igen mailade fick jag i alla fall svar när tidningen skulle komma till oss prenumeranter men jag såg ingen tidning i min brevlåda.

Efter samtal med faktureringsbolaget och två löften om återuppringning från mediaföretaget fick jag äntligen tag på VDn. Då hade det hunnit bli slutet på oktober utan en endaste tidning i min låda. Nu sa jag upp min prenumeration och krävde pengarna tillbaka. Hen ville kompensera med några tidningar och jag sa ”gör som ni vill, jag vill bara få ett slut på prenumerationen och pengar tillbaka” Vi kom fram till att jag skrev en motfaktura till VDn (med tanke på moms och sånt) och jag skickade den med 30 dagars betalning…för att vara lite snäll.

Skärmavbild 2016-03-03 kl. 11.30.41

Men kan ni tänka er…dagen efter min ”uppsägning” fick jag helt plötsligt de utlovade kompensationsexemplaren.

Pengarna då?  Nu började kampen om dom. November försvann och också jul och nyår. Men ingen betalning av fakturan…och tillockmed jag började glömma av den förfallna fakturan. I förra veckan, alltså runt den 25 februari mailade jag och fråga om fakturan kommit bort? Självklart med en kopia av fakturan i mailet En vecka förflöt utan svar.
Jag hittade en alternativ mailadress och skrev samma fråga och skickade även denna gång med en kopia på fakturan. NU! Äntligen fick jag svar, på några minuter. Hen bad om ursäkt igen, tydligen hade de haft med mail och att hen trodde att fakturan redan hade blivit betald. Men icke!

Tillsist igår kväll fanns 359 kronor på mitt företagskonto inbetalt. Över ett år efter första mailkontakten och 79 dagar efter att fakturan skulle varit betald.

Nu kvarstår bara frågan…varför är det JAG som känner mig dum och tjatig? När de är tidningens organisations som inte levererat det jag betalt för! Och sen inte betalt tillbaka pengarna när jag inte ville prenumerera längre! Jag vill ju inte ens gå ut med tidningens namn, för jag vet att det skadar mig mer än en tidning.

Tack och hej!

4 thoughts on “79 dagar senare

  1. Men så frustrerande att hela processen tagit så lång tid. Eller att det behövde bli så över huvud taget. Skönt att det löste sig i alla fall.
    Bra jobbat!

    Gilla

Lämna gärna din tanke

