TV och internetvanor för äldre.

I förra veckan blev jag kontaktad av Journalist ettorna på Södra Vätterbygdens Folkhögskola (SVF). De hade hittat mig och sett att jag håller studiecirklar i datoranvändning och Ipad. Nu undrade de om jag ville vara med i ett debattprogram i Lokal TV i Jönköping och prata om skärmtid med fokus på äldre.

SÅKLART jag ville.

Så förra veckan kom de och filma mig när jag höll i en iPad fortsättnings kurs och frågade även mina deltagare lite hur det är i dagens samhälle när allt ska ske på nätet.

I eftermiddags var det dags för inspelning. Jag skulle debatera mot Ragnar, 62. Jag för och han någorlunda emot. Vår diskussion spretade lite och jag kände inte riktigt att jag fick med så mycket under just den debatten, men var ändå nöjd. Mitt viktigaste budskap var att det är positivt att lite ”äldre” personer lär sig och känner att de kan ha kontrollen över sina liv, när så mycket nu händer på nätet.

Efter vår del öppnades det upp för allmän debatt om hälsa och skärmtid. Här var tillexempel Cajsa Tengblad med och debatterade. Hon är så klok och sund. Påläst och saklig. Här däremot känner jag att jag kom mer till min rätt och fick då fram bra åsikter.

  1. Bevisat att äldre personer som använder datorer känner sig mindre ensamma. Enligt en avhandling ifrån UMEÅ universitet.
  2. Att det är viktigt att alla vuxna hjälps åt att hänga med i ungdomarnas mobil/internet värld. För att kunna lära dom gränser och lära dom reglera så de själva mår bra. Detta är inte bara upp till föräldrar utan alla vuxna som kommer i kontakt med yngre. Via föreningslivet, skolan eller hemmet.
  3. Att vi yngre än 45 inte får bete oss respektlöst mot de som inte är uppvuxna med en lur fastsydd i handen. Att vi måste förstå att det går inte på automatik och är inte lätt att hänga med i.

Efter debatten fick jag flera som kom och tacka mig, flera stycken som var intresserade mer av mina kurser. Vilket var väldigt roligt.

Eftermiddagen och kvällen har jag spenderat med Mr T och sen vännen L.

Nu är jag rätt dränerad på ork och kraft och måste dessutom upp relativt tidigt för att hinna till Kaxholmen till 9.00.

Är ni för eller emot den snabba utveckligen åt mer digitalisering?

Får du hjälpa någon granne, förälder eller mor och far föräldrar med surfplattor eller datorkunskap!

 

2 reaktioner till “TV och internetvanor för äldre.

Lämna gärna din tanke